10 grudnia 1993
Dzisiejszy wpis jest dla mnie dość szczególny, gdyż po raz pierwszy tworzę i wpuszczam go do sieci z wysokości ponad 30000 stóp nad ziemią. Ale i okazja jest nie byle jaka. 30 lat temu ukazała się jedna z najsłynniejszych i najbardziej wpływowych gier w historii – Doom od id Software. Tego dnia na serwerze FTP Uniwersytetu Wisconsin-Madison udostępniono wersję shareware zawierającą pierwszy epizod gry. Pozostałe można było zamówić pocztą przesyłając czek na $40 do siedziby id Software. Pudełkowa wersja gry trafiła do sklepów dopiero w 1995 roku jako zawierający dodatkowy epizod The Ultimate Doom.
Ze sposobem, w jaki pierwsze kopie Dooma trafiły do graczy wiąże się dość ciekawa anegdota. Najpierw pracownicy id nie mogli połączyć się z serwerem FTP, gdyż zbyt wielu użytkowników już nawiązało połączenie w oczekiwaniu na premierę. Z pomocą administratora sieci uniwersyteckiej zwiększono pulę dostępnych połączeń i wyrzucono wszystkich, by zrobić miejsce deweloperom z id. Następnie, gdy Doom już trafił na serwer, w ciągu pół godziny jednocześnie próbowało go pobrać dziesięć tysięcy osób, co dość szybko unieruchomiło całą sieć uniwersytecką.
Dosłownie kilka godzin po premierze sieci akademickie w całych Stanach Zjednoczonych zaczęły blokować ruch związany z Doomem, bo gracze rozgrywający mecze multiplayer zużywali dość ograniczone wówczas zasoby sieciowe. Następnego ranka John Carmack zdołał wypuścić łatkę, która optymalizowała ruch sieciowy podczas rozgrywki wieloosobowej. Więcej ciekawostek możecie przeczytać w opublikowanych przez Wydawnictwo Open Beta książkach „Doom Guy: Życie w Pierwszej Osobie” oraz „Masters of Doom. O dwóch takich co stworzyli imperium i zmienili popkulturę”
// screenshoty własne z Doom wersji Doom Enhanced dostępnej na GOGu.
![Doom #01](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-01-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #02](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-02-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #03](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-03-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #04](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-04-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #05](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-05-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #06](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-06-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #07](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-07-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #08](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-08-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #09](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-09-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #10](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-10-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #11](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-11-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #12](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-12-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #13](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-13-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #14](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-14-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #15](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-15-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #16](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-16-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #17](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-17-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #18](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-18-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #19](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-19-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #20](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-20-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #21](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-21-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #22](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-22-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #23](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-23-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #24](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-24-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #25](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-25-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #26](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-26-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #27](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-27-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #28](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-28-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #29](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-29-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #30](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-30-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #31](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-31-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #32](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-32-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #33](https://i0.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-33-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #34](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-34-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #35](https://i1.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-35-1024x576.jpg?ssl=1)
![Doom #36](https://i2.wp.com/koyomi.blog/wp-content/uploads/2023/12/DOOM-36-1024x576.jpg?ssl=1)
Pierwsze dwie odsłony tej niezapomnianej strzelaniny nadal są miodne. Osobiście od jakiegoś czasu ogrywam sobie Brutal Doom z kilkoma modami, i ta gra wciąż daje sobie radę 😶
Ta gra się nigdy nie zestarzeje i chyba już zawsze co jakiś czas będą pojawiać się nowe mody, poziomy, epizody. Na potrzeby tego wpisu przeszedłem sobie wersję Enhanced z GOGa, czyli silnik przepisany do Unity i wszelkie usprawnienia i unowocześnienia, do jakich zdążyliśmy się przyzwyczaić grając przez 30 lat w FPSy.